Jeg som står for denne sida, heter Toril Karstad. Jeg er utdannet musikklærer og spesialpedagog og har undervist barn og unge i rundt 45 år, i egen familie, skole, barnehage og kristent barnearbeid. På alle disse arenaene har varemerket mitt vært læring via vers – dvs. sanger.
Mener jeg at bare vi synger med barna, lærer de det de skal? Nei, slett ikke, selv om sang og musikk skaper en leken og glad atmosfære og fremmer samhold og vi-følelse. Musikk og sang har altså verdi i seg selv. Men når jeg snakker om læring via vers, tenker jeg på en systematisk og grundig opplæring som tar utgangspunkt i sanger med et innhold som legger grunnlag for læring.
Tittelen Via Vers fikk jeg adoptere fra Ragnar Arntzens bok med samme navn: Via vers: Hvordan lære norsk via rim og regler, sanger og vers, CNDP 2002.
Til trosopplæringen har jeg lagd to læremiddelpakker der sanger formidler selve stoffet barna skal lære. Det er Syng Guds ord og Gud har gjort det – tenk på det!
Syng Guds ord består av 80 bibelvers på melodi. Sangene var i bruk i barnehage, skole og kirkeliv i nesten 20 år før utgivelsen. Materiellet har vært i salg på Proklamedia forlag siden 2002, og bibelverssangene har spredt seg og anvendes mange steder, både i barnegrupper og i hjemmene.
Barna lærer sangene via lydfiler, fellessang og bruk av fargede temakort med versene på. Selv små barn som ikke kan lese, kan plukke ut riktig kort til en sang ut fra form og farge. Siden hver sang slutter med henvisningen, lærer de også hvor i Bibelen teksten står. Ei 300 siders andaktsbok tar for seg hvert av sangversene, og et notehefte med akkorder er til god hjelp hvis noen vil akkompagnere.
«Gud har gjort det – tenk på det!» består av 77 sangvideoer om det Gud har gjort i skaperverket, frelsesverket, livene våre og bibelhistorien. Sangene har til sammen 1000 bildesider.
Før materiellet kom som videoer, ble bildene vist som plansjer. Jeg brukte disse i mange år med 0-3-åringer i kirka. De siste årene har vi benyttet videoene med 0-5-åringene i Hamar frikirke. Det er ofte stor begeistring under videovisningene. Barna peker ivrig, og selv de små ett- og toåringene er utrolig fokuserte. Sangene inviterer også til samtale, lek og kroppsbruk. Sangene for «de mellomste» har gitt glede og kunnskap til både barn og voksne, for eksempel i gudstjenester eller på skoler.
Lese- og engelskmateriellet Fokus består av 102 sanger relatert til lydene i språket. Barna bearbeider sangene på forskjellige måter og lærer masse språk og ortografi gjennom det. Skal barn og unge koble sammen lyder og symboler i skriftspråklæringen og engelsk, er det effektivt å lære det via tullete språklydvers med masse ord med samme lyder og symboler. (Geir og Gunnar er gode, gamle gubber fra Gol. De har gustne gebiss, men gliser glad som ei sol.)
I fem år drev jeg utviklings- og forskningsprosjekter med Fokus norsk i mange småtrinnsklasser. Barna lærte alle språklydsangene utenat. Ved hjelp av sangene og bevisstgjøring på lydenes artikulasjon ble
førsteklassingene fonembevisste og koblet lyder til bokstaver. Selv barn med lærevansker, hørselstap eller begrensede norskferdigheter lærte å lese og skrive via disse metodene. Den erfarne førsteklasselæreren hadde aldri levert fra seg så kollektivt sterke lesere før. På de neste trinnene bearbeidet elevene sanger med SKJ, KJ, NG og mye mer – alt mens de nynnet på språklydsangen.
Sangene ble også en kilde til språkinnlæring. I tillegg var de en kilde til humor, glede og samhold på alle trinn. Det var stort engasjement når en klasse sang ukas språklydsang og så illustrasjonene i forkant av arbeidet med sangteksten. De syntes sangene var «morsom tungegymnastikk». Mange lyttet til sangene på fritida. Noen tredjeklassinger spilte skuespill til dem. Andre konkurrerte med hverandre om å gjette hvilken lyd og skrivemåte hver sang tok for seg. Og en andreklassing fortalte begeistret om lillesøstera som kom til å møte til første skoledag med alle Fokus-sangene i hodet. Alt dette er beskrevet i masteroppgaven min.
I 2020 kom fagboka mi «Kreativ og begrepsbasert skrifspråklæring» ut. Den presenterer bl.a. tankegangen og metodene som undervisningsmateriellet bygger på. I 2023 ble Fokus-materiellet tilgjengelig som digital ressurs på fokus.no med støtte fra Stiftelsen Dam. Her har du gratis tilgang til mange tusen digitale oppgavesider i tillegg til hundrevis av hefter og annet materiell for nedlastning.
Sang får anspente skuldre til å falle, oppmerksomheten til å skjerpes og gleden til å piple fram. Sang er et sterkt redskap for læring. Det man har lært via vers, blir gjerne med en videre i livet. Man husker via sanger. Språk og minner hentes til og med tilbake ei stund hos mennesker med demens.
Jeg har sett hvor levende små og mellomstore barn er når de lærer bibelvers på melodi eller ser sangvideoer med trosopplæring. En kvinne med innvandrerbakgrunn bruker for eksempel Syng Guds ord på en barneklubb bestående av 17 barn med kristen, muslimsk og buddhistisk bakgrunn. Hun skriver: «It’s special ’cause every time we sing Ingenting er umulig for Gud, they go on top of the chairs and sing their guts out.” Og en liten førsteklassing var så glad i Fokus-sangene og Syng Guds ord at hun satt og lyttet til dette en time etter skoletid i mange måneder av første trinn.